De dagbesteding

Stichting de Reikende Hand streeft ernaar om in de wijken van Helmond een dagbesteding te realiseren zodat de inwoners van Helmond zoveel mogelijk in hun eigen wijk opvang en begeleiding kunnen krijgen. Op dit moment zijn er dagbestedingen in Stiphout en Brouwhuis.

In overleg met onze gasten wordt gekozen welke activiteiten die dag zullen plaatsvinden. Op beide locaties zijn de activiteiten veelzijdig, zowel uit het dagelijks leven zodat de gasten voelen echt iets bij te dragen als activiteiten die ervoor zorgen dat ze fit en actief blijven of juist rustig en ontspanning krijgen.

Zo varieert het van het gezellig drinken van een kopje koffie of thee met wat lekkers, tot het maken van een praatje, bloemschikken, tekenen, schilderen, een gezelschapsspelletje doen of trainen met onze Braintrainer. Tussendoor moet er geluncht worden, waarvoor we samen de inkopen doen en het eten samen voorbereiden. Zoals een heerlijk kopje soep of juist echte Hollandse pannenkoeken! En met mooi weer gaan we er even tussenuit, een lekker stukje wandelen, de eendjes voeren en een ijsje eten.

Kortom: er is altijd wel wat te doen en zo is er ook altijd iets wat in de smaak valt bij onze gasten.

Bent u benieuwd naar de dagbesteding per locatie? Klik dan hier voor Stiphout en Brouwhuis.

De dagbesteding in Stiphout is gelegen aan de Wevestaat 64a, in een rustige wijk. Deze locatie is geopend op dinsdag en heeft een zeer ruime huiskamer waar onze gasten zich snel thuis voelen.

Dankzij de volledig ingerichte keuken kunnen onze gasten helpen met het klaarmaken van de soep of iets lekkers bakken zoals pannenkoeken.

Valt koken of bakken niet helemaal in de smaak? Dan is de ruimte ook geschikt om te knutselen of spelletjes te spelen. Zo zijn er altijd enkele gasten die graag kaarten of rummikub spelen en anderen die graag schilderen of tekenen. Voor ieder wat wils!

Natuurlijk spelen wij ook in op de seizoenen en feestdagen en zoeken wij altijd gepaste activiteiten, zoals het maken van een kerstversiering of paasstuk. Maar we staan ook altijd open voor eigen creaties en inbreng.

Een van de ruimtes wordt regelmatig gebruikt om de vrouwen onder onze gasten te verwennen. Deze wordt namelijk ingezet als beautysalon waarin we de handen masseren met lekkere crème en daarna de nagels vijlen en lakken. Een echte verwenactiviteit.

Tot slot is er door de rustige wijk en de directe omgeving voldoende mogelijkheid om een korte of wat langere wandeling te maken in de natuur.

Voelt u zich al thuis?

Brouwhuis

Deze dagbesteding ligt in de wijk Brouwhuis en beschikt over een zeer ruime recreatiezaal met een keuken en allerlei voorzieningen. Deze locatie is geopend op donderdag (8 tot 10 gasten) en vrijdag (10 gasten).

Samen met de gasten wordt gekeken naar de dagindeling. U wordt ontvangen met een kopje koffie en een koekje. Dit moment geeft direct de mogelijkheid om bijzonderheden met de mantelzorgers te bespreken en geeft de mantelzorgers tevens een moment om elkaar op te zoeken en ervaringen uit te wisselen. Hierna gaan we aan de slag en worden de gasten opgedeeld in groepjes. De een gaat kaarten, de ander tekenen en weer een ander biljarten. Zo is er voor iedereen wat te doen.

Maar ook dagelijkse taken horen erbij, zoals het doen van boodschappen. Een vrijwilliger gaat samen met enkele gasten op pad om zo de boodschappen in te slaan en natuurlijk even rond te neuzen. Vervolgens wordt samen met de gasten de lunch bereid, vaak wordt soep gemaakt of iets anders lekkers. Ziet u het al voor u? 10 gasten genietend aan tafel tijdens de lunch. Na de lunch gaan we door met de activiteiten, waarbij de gasten ook zelf kunnen bepalen wat ze willen doen. Dit kan variëren van het voeren van eendjes tot wandelen of een muziekmiddag. Een geliefde activiteit om de dag af te sluiten is en blijft bingo, met natuurlijk leuke prijsjes.

Zo’n dag vliegt voorbij en wanneer wij horen en zien dat de gasten hebben genoten, zijn wij pas echt tevreden.